Hoe zet je correct een QR Code in?
Een QR Code is natuurlijk een mooi middel om uw printuiting interactief te maken, maar zorg ervoor dat de beleving van de consument (de persoon die de QR Code scant) zo optimaal mogelijk is. Kortom, denk niet alleen aan uw eigen gewin, maar denk ook aan hoe dit overkomt.
Wat schuilt er achter de QR Code?
Bij het in gebruik nemen van QR Codes in bijvoorbeeld een marketingcampagne, wordt helaas regelmatig een belangrijke eis vergeten: De site waarnaar verwezen wordt in de QR Code, dient een mobiele site te zijn. QR Codes worden immers altijd gescand met een mobiele telefoon. Het is dus deze mobiele telefoon waarmee de consument de betreffende website bezoekt. Wanneer deze site niet is aangepast op het gebruik van mobiele telefoons, dan zal de bezoeker al gauw afhaken. Misschien zelfs nog voordat hij uw boodschap gelezen heeft.
Een QR Code die simpelweg verwijst naar uw reguliere website, zal in de meeste gevallen eerder irritatie opleveren dan klanten. Wanneer u een speciale mobiele landingspagina ontwikkelt voor uw QR Codes, voorziet u de persoon die de QR Code scant een speciale pagina die optimaal te tonen is op een mobiele telefoon. In veel gevallen bevat een mobiele pagina aanzienlijk minder informatie en is deze rustiger en simpeler in opmaak.
Zorg voor een succesvolle toepassing van uw QR Code dan ook voor een mobiele website.